Χρήστου Σοφοκλής


Βιογραφικό

(1932)

Γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1932. Σε ηλικία 12 χρονών, τραυματίστηκε από έκρηξη οβίδας, μένοντας ανάπηρος και στα δύο του χέρια και με προβλήματα όρασης, γεγονός όμως που δεν στάθηκε εμπόδιο στην τέχνη του. Μετά από σπουδές στη Σχολή Εμποροϋπαλλήλων και τη Σχολή Πολιτικών Υπομηχανικών, σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1951 – 1959) με δασκάλους τους Ο. Αργυρό, Γ. Μόραλη, Α. Γεωργιάδη και Σ. Παπαλουκά. Ήδη από τα φοιτητικά του χρόνια, διακρίθηκε για το ταλέντο του, δουλεύοντας δεξιοτεχνικά με πενάκι και σινική μελάνη. Δημιουργεί εικόνες εκπληκτικής λεπτομέρειας, εκμεταλλευόμενος τις τονικές διαβαθμίσεις μεταξύ του μαύρου και του άσπρου. Αποτυπώνει αστικά σκηνικά της λαϊκής ζωής, τοπία και μνημεία της Ελλάδας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Κυρμιζάκη Αγλαΐα


Βιογραφικό

(1904-1983)

Γεννήθηκε στα Χανιά. Ήταν εκπαιδευτικός, λαογράφος, ζωγράφος που πέρασε μεγάλο χρονικό διάστημα στις αγροτικές επαρχίες της Κρήτης, γεγονός που ευνόησε το έργο της για την καταγραφή και περισυλλογή κρητικών λαϊκών παραμυθιών, μύθων και τραγουδιών. Μέρος της συλλογής της δημοσιεύθηκε στον περιοδικό τύπο. Το ζωγραφικό της έργο μας αποκαλύπτει μία καλλιτέχνιδα με καλή γνώση των ευρωπαϊκών καλλιτεχνικών εξελίξεων και παρ’ όλη τη ρομαντική περιγραφικότητα των συνθέσεων της δεν παύει να εκφράζει μία περίοδο της Ελληνικής τέχνης.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Ελένη Φουντουλάκη, «Εκδήλωση αφιέρωμα στην Αγλαΐα Κυρμιζάκη», Χανιώτικα Νέα, 2012, στον διαδικτυακό τόπο: haniotika-nea.gr

Κυρμιζάκη Αγλαΐα


Βιογραφικό

(1904-1983)

Γεννήθηκε στα Χανιά. Ήταν εκπαιδευτικός, λαογράφος, ζωγράφος που πέρασε μεγάλο χρονικό διάστημα στις αγροτικές επαρχίες της Κρήτης, γεγονός που ευνόησε το έργο της για την καταγραφή και περισυλλογή κρητικών λαϊκών παραμυθιών, μύθων και τραγουδιών. Μέρος της συλλογής της δημοσιεύθηκε στον περιοδικό τύπο. Το ζωγραφικό της έργο μας αποκαλύπτει μία καλλιτέχνιδα με καλή γνώση των ευρωπαϊκών καλλιτεχνικών εξελίξεων και παρ’ όλη τη ρομαντική περιγραφικότητα των συνθέσεων της δεν παύει να εκφράζει μία περίοδο της Ελληνικής τέχνης.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Ελένη Φουντουλάκη, «Εκδήλωση αφιέρωμα στην Αγλαΐα Κυρμιζάκη», Χανιώτικα Νέα, 2012, στον διαδικτυακό τόπο: haniotika-nea.gr

Κυρμιζάκη Αγλαΐα


Βιογραφικό

(1904-1983)

Γεννήθηκε στα Χανιά. Ήταν εκπαιδευτικός, λαογράφος, ζωγράφος που πέρασε μεγάλο χρονικό διάστημα στις αγροτικές επαρχίες της Κρήτης, γεγονός που ευνόησε το έργο της για την καταγραφή και περισυλλογή κρητικών λαϊκών παραμυθιών, μύθων και τραγουδιών. Μέρος της συλλογής της δημοσιεύθηκε στον περιοδικό τύπο. Το ζωγραφικό της έργο μας αποκαλύπτει μία καλλιτέχνιδα με καλή γνώση των ευρωπαϊκών καλλιτεχνικών εξελίξεων και παρ’ όλη τη ρομαντική περιγραφικότητα των συνθέσεων της δεν παύει να εκφράζει μία περίοδο της Ελληνικής τέχνης.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Ελένη Φουντουλάκη, «Εκδήλωση αφιέρωμα στην Αγλαΐα Κυρμιζάκη», Χανιώτικα Νέα, 2012, στον διαδικτυακό τόπο: haniotika-nea.gr

Λουκίδης Αναστάσιος


Βιογραφικό

Σμύρνη 1884 – Αθήνα 1972

Γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1884. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών ενώ συνέχισε τις σπουδές του και στο Παρίσι (1908), με δασκάλους τους F. Cormon και Etschevery. Φιλοτέχνησε ηθογραφικές συνθέσεις και αγιογραφίες. Στην κοσμική ζωγραφική του ακολουθεί ένα ρεαλιστικό ιδίωμα, ενώ στην εκκλησιαστική επηρεάζεται από βυζαντινές, νεοαναγεννησιακές και διακοσμητικές τάσεις. Αγιογράφησε πολλούς ναούς στη Γαλλία και την Αθήνα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Λιάκος Άρης


Βιογραφικό

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1932. Σπούδασε αρχικά ιατρική και στη συνέχεια πραγματοποίησε ελεύθερες σπουδές ζωγραφικής στην Αθήνα και το Λονδίνο. Η θεματογραφία του, περιλαμβάνει κυρίως τοπία, προσωπογραφίες και νεκρές φύσεις. Κατορθώνει να δώσει μία ποιητική ερμηνεία του φυσικού χώρου σε έργα που διακρίνονται για τη μουσικοποίηση της ζωγραφικής επιφάνειας. Κινείται κατά κύριο λόγο στο κλίμα του Ιμπρεσιονισμού και βασίζεται στη σχηματοποίηση των μορφών, στην εσωτερικότητα και την ευγένεια του χρώματος, στην προτίμηση στα μαλακά και καμπυλόμορφα θέματα και στη μελετημένη οργάνωση.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Ψυχοπαίδης Γιάννης


Βιογραφικό

(1945)

Γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1945. Σπούδασε χαρακτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1963 – 1968) με δάσκαλο το Κ. Γραμματόπουλο. Πριν από τη δικτατορία του 1967, συμμετείχε ενεργά στις δραστηριότητες του συλλόγου των φοιτητών και στις κινητοποιήσεις της νεολαίας, ήταν μέλος της «Ομάδας Τέχνης Α» και συνεργαζόταν με την Επιθεώρηση Τέχνης. Στην πρώτη του ατομική έκθεση (1966, Κεραία) τα έργα του φανέρωναν την πολιτικοποιημένη στάση του (σκηνές από διαδηλώσεις), αλλά και την πρώιμη εξοικείωσή του με το γερμανικό εξπρεσιονισμό. Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στη ζωγραφική, στην Akademie der Bildende Kunste, του Μονάχου, ως υπότροφος της DAAD. Έμεινε και εργάστηκε στο Μόναχο ως το 1977. Στην Ελλάδα, επέστρεψε το 1992 και το 1994 εξελέγη τακτικός καθηγητής της ΑΣΚΤ, όπου δίδαξε έως το 2012. Οι πρώιμες φάσεις της καλλιτεχνικής του πορείας, εντάσσονται στο ιδεολογικό και αισθητικό κλίμα των δεκ. ’60 και ’70, ιδιαίτερα στο νεο-παραστατικό ρεύμα που επηρέαζε εκείνα τα χρόνια τόσο το διεθνή χώρο όσο και την Ελλάδα. Η εξπρεσιονιστική διάθεση, δεν έπαψε ποτέ να διέπει την τέχνη του, με λιγότερο ή περισσότερο εμφανή τρόπο, αλλά χωρίς της τραχύτητα και τα βίαια ξεσπάσματα, της αντίστοιχης γερμανικής ζωγραφικής. Παραμορφώσεις και χρωματικές υπερβολές, που κατά καιρούς, παρατηρούνται στο έργο του, πλουτίζουν με οξύτερους τόνους μία κατά βάθος, νηφάλια και αποστασιοποιημένη κριτική ματιά, που σχολιάζει δηκτικά και συχνά ποιητικά, καταστάσεις, πρόσωπα και πράγματα. Έχει κάνει δεκάδες ατομικές εκθέσεις σε όλο σχεδόν τον κόσμο, σε γκαλερί, πινακοθήκες και μουσεία. Συμμετείχε επίσης σε πολλές ομαδικές και διεθνείς εκθέσεις. Μέσα στη δεκαετία του 1980 άρχισε να παρουσιάζει αναδρομικά, εντός και εκτός Ελλάδας, τη μεγάλη σειρά έργων του με τίτλο Το γράμμα που δεν έφτασε (η οποία είχε ξεκινήσει από το 1977 και συνεχιζόταν μέχρι πρόσφατα). Στην Ελλάδα έχουν γίνει αρκετές αναδρομικές παρουσιάσεις της δουλειάς του (1987-88, 1995, 1998, 2001, 2005…). Το 2004 δημιούργησε τη μεγάλη εικαστική εγκατάσταση Σταθμός Ειρήνη για τον ομώνυμο σταθμό των ΗΣΑΠ. Έχουν εκδοθεί πολυάριθμα λευκώματα για το έργο του, μονογραφικές μελέτες και βιβλία με κείμενα και δοκίμιά του για την τέχνη.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Ρωμάνος Κώστας


Βιογραφικο

Ηράκλειο 1907 – Αθήνα 1982

Γεννήθηκε στο Ηράκλειο το 1907. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (απόφοιτος του 1932), με δασκάλους τους Δ. Μπισκίνη, Π. Μαθιόπουλο, Γ. Ιακωβίδη και Σ. Βικάτο. Το έργο του απαρτίζεται κυρίως από τοπία, τα οποία απέδιδε με ένα ρεαλιστικό και ιμπρεσιονιστικό ιδίωμα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Ρωμάνος Κώστας


Βιογραφικο

Ηράκλειο 1907 – Αθήνα 1982

Σπούδασε ζωγραφική στην ΑΣΚΤ (απόφοιτος του 1932), με δασκάλους τους Δ. Μπισκίνη, Π. Μαθιόπουλο, Γ. Ιακωβίδη και Σ. Βικάτο. Ζωγραφίζει κυρίως τοπία, που τα αποδίδει στο πλαίσιο των ρεαλιστικών και ιμπρεσιονιστικών τάσεων.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Ρωμάνος Κώστας


Βιογραφικο

Ηράκλειο 1907 – Αθήνα 1982

Σπούδασε ζωγραφική στην ΑΣΚΤ (απόφοιτος του 1932), με δασκάλους τους Δ. Μπισκίνη, Π. Μαθιόπουλο, Γ. Ιακωβίδη και Σ. Βικάτο. Ζωγραφίζει κυρίως τοπία, που τα αποδίδει στο πλαίσιο των ρεαλιστικών και ιμπρεσιονιστικών τάσεων.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Λάβδας Απόστολος


Βιογραφικό

Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1940 και πραγματοποίησε ελεύθερες σπουδές ζωγραφικής στην Ecole des Beaux Arts στις Βρυξέλλες και στο Παρίσι. Το έργο του, αποτελείται κυρίως από ανθρώπινες μορφές, τις οποίες αποδίδει με εξπρεσιονιστική διάθεση. Χρησιμοποιεί πλούσια χρωματική κλίμακα, την οποία χειρίζεται με αμεσότητα και αυθορμητισμό. Εργάζεται με θεματικές ενότητες και έχει ιδιαίτερη προτίμηση σε δυναμικά θέματα, που περιλαμβάνουν την ανθρώπινη μορφή σε κίνηση. Αποφεύγει το σχεδιαστικό περίγραμμα και οδηγεί το βλέμμα του θεατή στην ανάγνωση του θέματος μέσω των χρωματικών συσχετισμών.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Κυρμιζάκη Αγλαΐα


Βιογραφικό

(1904-1983)

Γεννήθηκε στα Χανιά. Ήταν εκπαιδευτικός, λαογράφος, ζωγράφος που πέρασε μεγάλο χρονικό διάστημα στις αγροτικές επαρχίες της Κρήτης, γεγονός που ευνόησε το έργο της για την καταγραφή και περισυλλογή κρητικών λαϊκών παραμυθιών, μύθων και τραγουδιών. Μέρος της συλλογής της δημοσιεύθηκε στον περιοδικό τύπο. Το ζωγραφικό της έργο μας αποκαλύπτει μία καλλιτέχνιδα με καλή γνώση των ευρωπαϊκών καλλιτεχνικών εξελίξεων και παρ’ όλη τη ρομαντική περιγραφικότητα των συνθέσεων της δεν παύει να εκφράζει μία περίοδο της Ελληνικής τέχνης.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Ελένη Φουντουλάκη, «Εκδήλωση αφιέρωμα στην Αγλαΐα Κυρμιζάκη», Χανιώτικα Νέα, 2012, στον διαδικτυακό τόπο: haniotika-nea.gr

Φωτάκις Νίκος


Βιογραφικό

(1904-1959)

Γεννήθηκε στο Ρέθυμνο το 1904 και το 1917 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη. Το 1922 γράφτηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας όπου παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής με δάσκαλο τον Κ. Παρθένη και το 1930 επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη. Ζωγράφος του χρώματος, κατ’εξοχήν τοπιογράφος, συνδύασε συμβολικά, φωβιστικά και ναΐφ στοιχεία στην τέχνη του, η οποία επηρέασε μετέπειτα αρκετούς Θεσσαλονικείς καλλιτέχνες. Πέρασε σύντομα από την απαλή χρωματική κλίμακα σε σκουρότερη, με έμφαση στο δικό του χαρακτηριστικό καφεκόκκινο. Προσηλώνοντας το βλέμμα του στα έρημα και ταπεινά, απελευθέρωσε τη σιγόπονοη μυστική ζωή των αγιορείτικων μοναστηριών, των γειτονιών της Άνω Πόλης και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Τον απασχόλησαν επίσης, εκτός από τα ελεύθερα και αστικά τοπία, οι νεκρές φύσεις και τα πορτρέτα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»
    • Κατάλογος αναδρομικής έκθεσης “Νίκος Φωτάκης 1904 – 1959”, εκδόσεις Ένωσης Φιλολόγων Νομού Ηρακλείου, Ηράκλειο 2003

Φραντζεσκάκη Ελένη


Βιογραφικό

(Χανιά;)

Καλλιτέχνης η οποία ασχολήθηκε τόσο με τη συλλογή όσο με τη δημιουργία έργων λαϊκής τέχνης, όπως, υφαντών, πιάτων, σερβίτσιων, κεραμικών σκευών, κ.α. Οι συλλογές της δωρίστηκαν από την ίδια στα Μουσεία Κρητικής Λαϊκής τέχνης στα Χανιά και στο Ρέθυμνο (Λαϊκής Τέχνης «ΕΛΕΝΗ ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗ»), για τη διαφύλαξη των αντιπροσωπευτικών έργων της Κρητικής Λαϊκής τέχνης. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι για το Μουσείο Λαϊκής τέχνης «ΕΛΕΝΗ ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗ», που εγκανισάστηκε το 1994 στο Ρέθυμνο, η Φραντζεσκάκη υπήρξε ιδρύτρια.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Μουσείο Λαϊκής Τέχνης «ΕΛΕΝΗ ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗ», στον διαδικτυακό τόπο: politistiko-rethymno.org
  • Βασιλική Τωμαδάκη, «1976: Μουσείο Κρητικής Λαϊκής Τέχνης θα γίνει στα Χανιά», Χανιώτικα Νέα, 2021, στον διαδικτυακό τόπο: haniotika-nea.gr

Φραντζεσκάκη Ελένη


Βιογραφικό

(Χανιά;)

Καλλιτέχνης η οποία ασχολήθηκε τόσο με τη συλλογή όσο με τη δημιουργία έργων λαϊκής τέχνης, όπως, υφαντών, πιάτων, σερβίτσιων, κεραμικών σκευών, κ.α. Οι συλλογές της δωρίστηκαν από την ίδια στα Μουσεία Κρητικής Λαϊκής τέχνης στα Χανιά και στο Ρέθυμνο (Λαϊκής Τέχνης «ΕΛΕΝΗ ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗ»), για τη διαφύλαξη των αντιπροσωπευτικών έργων της Κρητικής Λαϊκής τέχνης. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι για το Μουσείο Λαϊκής τέχνης «ΕΛΕΝΗ ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗ», που εγκαινιάστηκε το 1994 στο Ρέθυμνο η Φραντζεσκάκη, υπήρξε ιδρύτρια.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Μουσείο Λαϊκής Τέχνης «ΕΛΕΝΗ ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗ», στον διαδικτυακό τόπο: politistiko-rethymno.org
  • Βασιλική Τωμαδάκη, «1976: Μουσείο Κρητικής Λαϊκής Τέχνης θα γίνει στα Χανιά», Χανιώτικα Νέα, 2021, στον διαδικτυακό τόπο: haniotika-nea.gr

Τσουκάτος Γιάννης


Βιογραφικό

(1959)

Αρχιτέκτων με εξειδίκευση στον βιοκλιματικό σχεδιασμό, ο οποίος από τα μαθητικά του χρόνια ζωγραφίζει αυτοδίδακτος. Γεννήθηκε στην Αττική και σήμερα ζει και εργάζεται στα Χανιά. Τα έργα του, ζωγραφικής και μικτής τεχνικής, έχουν παρουσιαστεί σε δύο ατομικές του εκθέσεις στα Χανιά, η πρώτη το 1995 με θέμα τα παλιά σπίτια και η δεύτερη το 2014 με τίτλο: «Άφθαρτη ύλη». Το 2015 εξέδωσε τα διηγήματα: «Ο Άη-Ντάρτης και άλλες ιστορίες» και το 2021 το βιβλίο: «Αντιρατσισμός. Αρχιτεκτονική. Πόλη, πολίτες και πολιτική». Έχει δημοσιεύσει κείμενα του στον τοπικό τύπο και παράλληλα συμμετέχει ενεργά στα κοινωνικά δρώμενα της πόλης.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Δελτίο τύπου για την ατομική έκθεση του Γιάννη Τσουκάτου, με τίτλο: «Άφθαρτη ύλη», στο Γιαλί Τζαμισί, το 2014. Διάρκεια έκθεσης 15-22 Νοεμβρίου. Το παρόν τεκμήριο βρίσκεται στη βιβλιοθήκη της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων.
  • Σύντομο βιογραφικό σημείωμα του Τσουκάτου Γιάννη, στον διαδικτυακό τόπο: biblionet.gr

Τσιράκη Ειρήνη


Βιογραφικό

(1980)

Γεννήθηκε στα Χανιά το 1980. Πήρε τα πρώτα μαθήματα σχεδίου στο εργαστήριο του γλύπτη Γιάννη Μαρκαντωνάκη. Στη συνέχεια σπούδασε ζωγραφική στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ρώμης με καθηγητή τον C. Baldino. Παρακολούθησε παιδαγωγικά, ιστορία και διδακτική της τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και έχει διδακτική εμπειρία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.Τα τελευταία χρόνια, δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον στη σχέση της εικαστικής εικόνας με το θέατρο και τις γραφιστικές εφαρμογές. Παρακολούθησε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου “Γραφικές Τέχνες και Πολυμέσα” και ασχολείται με την δημιουργία αφίσας κυρίως για το θέατρο.

Page 4 of 8
1 2 3 4 5 6 8