Γράββαλος Παναγιώτης


Βιογραφικό

Λαμία 1933 – Αθήνα 2014

Γεννήθηκε στη Λαμία το 1933. Σπούδασε ζωγραφική, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών με δασκάλους τους Σ. Παπαλουκά και Γ. Μόραλη, ενώ από το 1960 ασχολήθηκε και με τις γραφικές τέχνες. Συνεργάστηκε με το χαράκτη Τάσσο στη σχεδίαση πολλών ελληνικών και ξένων γραμματοσήμων και δίδαξε στο ΑΤΙ. Μετά το 1966, υπήρξε μόνιμος συνεργάτης των Ελληνικών Ταχυδρομείων στη σχεδίαση γραμματοσήμων, επί τριάντα σχεδόν χρόνια. Κινήθηκε με ευχέρεια στο πεδίο των μικτών μέσων, όπου ανέδειξε τις αισθητικές και εκφραστικές του δυνατότητες. Τόσο στο ζωγραφικό όσο και στο χαρακτικό του έργο, κυριαρχεί το σχεδιαστικό στοιχείο. Το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για τα προβλήματα του κοινωνικού χώρου τον οδήγησε από νωρίς σε μία θεματολογία ανθρωποκεντρική που περιγράφει και σχολιάζει ανθρώπινες και κοινωνικές καταστάσεις με τρόπο καθαρό και ευανάγνωστο. Η χρήση του χρώματος σε άμεση σχέση με το σχέδιο, παίζει καθοριστικό ρόλο στην απόδοση του χώρου και του φωτός. Η γραμμική καθαρότητα του σχεδίου και η αξιοποίηση του ρυθμού της σύνθεσης, χωρίς συναισθηματικές εξάρσεις, αλλά με ένα ιδιότυπο λυρισμό, είναι τα κατ’εξοχήν στοιχεία που εξασφάλισαν την εκφραστική αποτελεσματικότητα του έργου του.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Κοκονάκη Αγγελική


Βιογραφικό

Γεννήθηκε στα Χανιά το 1970. Σπούδασε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1990-1997) με δασκάλους τους Θ. Παπαγιάννη, Ε. Πανουργία και Ν. Τρανό, ζωγραφική (1997-2003) με το Δ. Μυταρά και Ζ. Αρβανίτη και ψηφιδωτό (1992-1996) με τον Ι. Βαλαβανίδη και τη Δ. Αγγελίδου. Διδάσκει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, στο τμήμα ψηφιδωτού από το 1998 μέχρι σήμερα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Κελαϊδή Μαρία


Βιογραφικό

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1944. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1985-1991) με δάσκαλο τον Τ. Πατρασκίδη, και στο Edinburgh College of Art, στη Σκωτία. Η θεματογραφία της, αποτελείται από αφηρημένα τοπία που κινούνται στη σφαίρα του φανταστικού. Η ζωγραφική της χαρακτηρίζεται από έντονα εξπρεσιονιστικά στοιχεία στην οποία πολλές φορές ενσωματώνει και το κολάζ. Χρησιμοποιεί μία πλούσια σε εναλλαγές θερμών και ψυχρών τόνων χρωματική κλίμακα, την οποία χειρίζεται με δυναμικές πινελιές. Στις συνθέσεις της, πραγματεύεται με ευαισθησία το τοπίο, επιχειρώντας όχι την πιστή αναπαράστασή του αλλά αναζητώντας την υποκειμενική του αλήθεια.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Κελαϊδή Μαρία


Βιογραφικό

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1944. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1985-1991) με δάσκαλο τον Τ. Πατρασκίδη, και στο Edinburgh College of Art, στη Σκωτία. Η θεματογραφία της, αποτελείται από αφηρημένα τοπία που κινούνται στη σφαίρα του φανταστικού. Η ζωγραφική της χαρακτηρίζεται από έντονα εξπρεσιονιστικά στοιχεία στην οποία πολλές φορές ενσωματώνει και το κολάζ. Χρησιμοποιεί μία πλούσια σε εναλλαγές θερμών και ψυχρών τόνων χρωματική κλίμακα, την οποία χειρίζεται με δυναμικές πινελιές. Στις συνθέσεις της, πραγματεύεται με ευαισθησία το τοπίο, επιχειρώντας όχι την πιστή αναπαράστασή του αλλά αναζητώντας την υποκειμενική του αλήθεια.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Κατζουράκης Κυριάκος


Βιογραφικό

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1944. Σπούδασε ζωγραφική, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών με δάσκαλο το Γ. Μόραλη, και σκηνογραφία με το Β. Βασιλειάδη (1963 – 1968). Το 1969, μαζί με τους Γ. Βαλαβανίδη, Κ. Δίγκα, Χ. Μπότσογλου και Γ. Ψυχοπαίδη, δημιούργησε την ομάδα «Νέοι Έλληνες Ρεαλιστές» που διαλύθηκε το 1972. Από το 1972 έως το 1985 έζησε στο Λονδίνο, όπου έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη χαρακτική στo St Martins School of Art και στο Croydon College of Art. Στη ζωγραφική του, δανείζεται πρότυπα από τη μουσειακή τέχνη (θέματα από έργα των Velasquez, David, Τσαρούχη), τα οποία συνδυάζει με μνήμες από την πρόσφατη ελληνική ιστορία και τα εντάσσει σε χώρο φανταστικό, γεμάτο προκλητικές αντιθέσεις, όπου συνυπάρχουν ετερόκλητα θέματα, ελκυστικά και ενοχλητικά μαζί. Στα μεταγενέστερα έργα του, στρέφεται σε ένα περισσότερο εξπρεσιονιστικό ύφος, δημιουργώντας δραματικές συνθέσεις επικού χαρακτήρα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Κασαβέλης Ιωάννης


Βιογραφικό

Πειραιάς 1940-1976

Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1940 και πραγματοποίησε ελεύθερες σπουδές ζωγραφικής την περίοδο 1959-1963. Τα θέματα του ήταν κυρίως προσωπογραφίες, σκηνές της καθημερινής ζωής, φτωχογειτονιές του Πειραιά καθώς και συμβολικές συνθέσεις, τις οποίες απέδιδε με έντονα χρώματα, σχεδιαστική απλότητα και έμφαση στο δραματικό περιεχόμενο. Πέθανε στον Πειραιά το 1976.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Gianakos Steve


Βιογραφικο

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1938, όπου σπούδασε βιομηχανικό σχέδιο στο Pratt Institute. Αποφοίτησε το 1964 και ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του σε αυτόν τον τομέα ασχολούμενος με το σχεδιασμό επίπλων και με το design. Άρχισε να ασχολείται συστηματικά με τη ζωγραφική μετά την αποφοίτησή του, την περίοδο που η pop art και καλλιτέχνες όπως ο A. Warhol και ο R. Lichtenstein έβρισκαν μεγάλη απήχηση στην Αμερική. Ξεκίνησε με τη γλυπτική και με μικρές κατασκευές, αλλά γρήγορα στράφηκε στη ζωγραφική και ιδιαίτερα στη θεματογραφία των αμερικανικών κόμικς. Το χιούμορ, ο κυνισμός και η τραγική ειρωνία διέπουν το έργο του. Προσεγγίζει τα θεμελιακά ζητήματα της ζωής με ανατρεπτική και σαρκαστική διάθεση. Δεν διστάζει να οικειοποιηθεί και να διακωμωδήσει έργα καλλιτεχνών όπως του R. Magritte και του M. Duchamp. Αναγνωρίσιμα σχέδια περασμένων εποχών (δεκαετίας ’30 και ’40) εμφανίζονται στα θέματά του για να τα οικειοποιηθεί και να τα προσαρμόσει σε ελεύθερες συνθέσεις.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Γεροντίδης Γεροντάκης Γεώργιος


Βιογραφικό

Σμύρνη 1907 – Χανιά 1991

Γεννήθηκε το 1907 στην Σμύρνη, από πατέρα Κρητικό και μητέρα Μικρασιάτισσα. Εκεί φοίτησε μεχρι την Β΄ ταξη του δημοτικού σχολείου μιάς και δεν το επέτρεψε η ανέχεια της οικογένειας του. Το 1922 έφτασε πρόσφυγας στο Αγρίνιο, και από ‘ κεί ήρθε στα Χανιά όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα, καταπιανώμενος με διάφορες εργασίες ταυτόχρονα με την καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Με την βοήθεια του έφορου αρχαιοτήτων Β. Θεοφανίδη και του τότε διευθυντή του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης Ν. Τωμαδάκη, διορίστηκε στο αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων απ΄ όπου και συνταξιοδοτήθηκε. Με τη ζωγραφική ασχολήθηκε ως αυτοδίδακτος. Τα θέματά του τα αντλούσε τόσο από το φυσικό όσο και από το αστικό τοπίο της Κρήτης, ενώ καταπιάστηκε και με τη γλυπτική και τη χαρακτική.

Γεροντίδης Γεροντάκης Γεώργιος


Βιογραφικό

Σμύρνη 1907 – Χανιά 1991

Γεννήθηκε το 1907 στην Σμύρνη, από πατέρα Κρητικό και μητέρα Μικρασιάτισσα. Εκεί φοίτησε μεχρι την Β΄ ταξη του δημοτικού σχολείου μιάς και δεν το επέτρεψε η ανέχεια της οικογένειας του. Το 1922 έφτασε πρόσφυγας στο Αγρίνιο, και από ‘ κεί ήρθε στα Χανιά όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα, καταπιανώμενος με διάφορες εργασίες ταυτόχρονα με την καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Με την βοήθεια του έφορου αρχαιοτήτων Β. Θεοφανίδη και του τότε διευθυντή του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης Ν. Τωμαδάκη, διορίστηκε στο αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων απ΄ όπου και συνταξιοδοτήθηκε. Με τη ζωγραφική ασχολήθηκε ως αυτοδίδακτος. Τα θέματά του τα αντλούσε τόσο από το φυσικό όσο και από το αστικό τοπίο της Κρήτης, ενώ καταπιάστηκε και με τη γλυπτική και τη χαρακτική.

Γεροντίδης Γεροντάκης Γεώργιος


Βιογραφικό

Σμύρνη 1907 – Χανιά 1991

Γεννήθηκε το 1907 στην Σμύρνη, από πατέρα Κρητικό και μητέρα Μικρασιάτισσα. Εκεί φοίτησε μεχρι την Β΄ ταξη του δημοτικού σχολείου μιάς και δεν το επέτρεψε η ανέχεια της οικογένειας του. Το 1922 έφτασε πρόσφυγας στο Αγρίνιο, και από ‘ κεί ήρθε στα Χανιά όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα, καταπιανώμενος με διάφορες εργασίες ταυτόχρονα με την καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Με την βοήθεια του έφορου αρχαιοτήτων Β. Θεοφανίδη και του τότε διευθυντή του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης Ν. Τωμαδάκη, διορίστηκε στο αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων απ΄ όπου και συνταξιοδοτήθηκε. Με τη ζωγραφική ασχολήθηκε ως αυτοδίδακτος. Τα θέματά του τα αντλούσε τόσο από το φυσικό όσο και από το αστικό τοπίο της Κρήτης, ενώ καταπιάστηκε και με τη γλυπτική και τη χαρακτική.

Γεροντίδης Γεροντάκης Γεώργιος


Βιογραφικό

Σμύρνη 1907 – Χανιά 1991

Γεννήθηκε το 1907 στην Σμύρνη, από πατέρα Κρητικό και μητέρα Μικρασιάτισσα. Εκεί φοίτησε μεχρι την Β΄ ταξη του δημοτικού σχολείου μιάς και δεν το επέτρεψε η ανέχεια της οικογένειας του. Το 1922 έφτασε πρόσφυγας στο Αγρίνιο, και από ‘ κεί ήρθε στα Χανιά όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα, καταπιανώμενος με διάφορες εργασίες ταυτόχρονα με την καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Με την βοήθεια του έφορου αρχαιοτήτων Β. Θεοφανίδη και του τότε διευθυντή του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης Ν. Τωμαδάκη, διορίστηκε στο αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων απ΄ όπου και συνταξιοδοτήθηκε. Με τη ζωγραφική ασχολήθηκε ως αυτοδίδακτος. Τα θέματά του τα αντλούσε τόσο από το φυσικό όσο και από το αστικό τοπίο της Κρήτης, ενώ καταπιάστηκε και με τη γλυπτική και τη χαρακτική.

Κανά Ειρήνη


Βιογραφικό

Γεννήθηκε στα Χανιά το 1954. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, με δασκάλους τον Π. Τέτση στη ζωγραφική και το Β. Βασιλειάδη στη σκηνογραφία. Η τέχνη της κινείται μέσα σε εξπρεσιονιστικά πλαίσια, με κύριο θέμα το ύπαιθρο. Η πινελιά της χειρονομιακή, η χρωματική της κλίμακα ευαίσθητη στις αρμονίες των μεσαίων τόνων και το υλικό της πυκνό. Όλα αυτά μαζί, της επιτρέπουν να συνθέτει έργα με ιδιαίτερα φορτισμένη ψυχική και ονειρική ατμόσφαιρα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Γεροντίδης Γεροντάκης Γεώργιος


Βιογραφικό

Σμύρνη 1907 – Χανιά 1991

Γεννήθηκε το 1907 στην Σμύρνη, από πατέρα Κρητικό και μητέρα Μικρασιάτισσα. Εκεί φοίτησε μεχρι την Β΄ ταξη του δημοτικού σχολείου μιάς και δεν το επέτρεψε η ανέχεια της οικογένειας του. Το 1922 έφτασε πρόσφυγας στο Αγρίνιο, και από ‘ κεί ήρθε στα Χανιά όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα, καταπιανώμενος με διάφορες εργασίες ταυτόχρονα με την καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Με την βοήθεια του έφορου αρχαιοτήτων Β. Θεοφανίδη και του τότε διευθυντή του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης Ν. Τωμαδάκη, διορίστηκε στο αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων απ΄ όπου και συνταξιοδοτήθηκε. Με τη ζωγραφική ασχολήθηκε ως αυτοδίδακτος. Τα θέματά του τα αντλούσε τόσο από το φυσικό όσο και από το αστικό τοπίο της Κρήτης, ενώ καταπιάστηκε και με τη γλυπτική και τη χαρακτική.

Γεροντίδης Γεροντάκης Γεώργιος


Βιογραφικό

Σμύρνη 1907 – Χανιά 1991

Γεννήθηκε το 1907 στην Σμύρνη, από πατέρα Κρητικό και μητέρα Μικρασιάτισσα. Εκεί φοίτησε μεχρι την Β΄ ταξη του δημοτικού σχολείου μιάς και δεν το επέτρεψε η ανέχεια της οικογένειας του. Το 1922 έφτασε πρόσφυγας στο Αγρίνιο, και από ‘ κεί ήρθε στα Χανιά όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα, καταπιανώμενος με διάφορες εργασίες ταυτόχρονα με την καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Με την βοήθεια του έφορου αρχαιοτήτων Β. Θεοφανίδη και του τότε διευθυντή του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης Ν. Τωμαδάκη, διορίστηκε στο αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων απ΄ όπου και συνταξιοδοτήθηκε. Με τη ζωγραφική ασχολήθηκε ως αυτοδίδακτος. Τα θέματά του τα αντλούσε τόσο από το φυσικό όσο και από το αστικό τοπίο της Κρήτης, ενώ καταπιάστηκε και με τη γλυπτική και τη χαρακτική.

Καλούτσης Βαλέριος


Βιογραφικό

Χανιά 1927-2014

Γεννήθηκε στα Χανιά το 1927 και σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1947-1953) με δάσκαλο το Γ. Μόραλη. Συνέχισε τις σπουδές του στη St Martin’s School of Art του Λονδίνου και στην Ecole des Beaux Arts στο Παρίσι όπου έζησε και το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Το σύνολο του έργου του αποτελείται από θεματικές ενότητες, η κάθε μία από τις οποίες αποτελεί σχόλιο πάνω σε φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα. Τα πρώτα του έργα βρίσκονται στο μεταίχμιο μεταξύ αναπαράστασης και αφαίρεσης σε ένα εικαστικό κύκλο που συνδυάζει τυχαία υλικά και θραύσματα από σωλήνες και μηχανήματα. Ακολουθεί η ενασχόλιση του με τη φωτοκινητική τέχνη μέσα από την ενότητα «Kinoptics», όπου κεντρική ιδέα είναι η διαρκώς εναλλασσόμενη φόρμα μέσα από διάφορα τεχνολογικά υλικά. Στη συνέχεια στρέφεται στην παραστατική ζωγραφική με σκοπό να σχολιάσει την έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας και τον καταιγισμό των πληροφοριών από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Τέλος, δημιουργεί τη σειρά Naturmatic (αυτοματοποιημένη φύση), όπου χρησιμοποιεί τεχνολογικά εξαρτήματα και φωτογραφίες για να εκφράσει την ιδέα μιας φύσης, όπου τα διάφορα φυσικά στοιχεία της αντικαθίστανται από τεχνητά. Το 1990 επέστρεψε στην Ελλάδα, ξεκίνησε να συνεργάζεται με τη γκαλερί Δεσμός και εγκαταστάθηκε μόνιμα στα Χανιά, διατηρώντας όμως για αρκετά χρόνια τη στενή του σχέση με τη Γαλλία.
Παρουσίασε το έργο του σε περισσότερες από είκοσι ατομικές εκθέσεις, σε Γαλλία, Αγγλία, Ελλάδα και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Συμμετείχε επίσης σε αρκετές ομαδικές διοργανώσεις, ιδίως στη Γαλλία (Salon de la Jeune Peinture: 1958, 1959, Salon des Realites Nouvelles: 1972).

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Καλούτσης Βαλέριος


Βιογραφικό

Χανιά 1927-2014

Γεννήθηκε στα Χανιά το 1927 και σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1947-1953) με δάσκαλο το Γ. Μόραλη. Συνέχισε τις σπουδές του στη St Martin’s School of Art του Λονδίνου και στην Ecole des Beaux Arts στο Παρίσι όπου έζησε και το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Το σύνολο του έργου του αποτελείται από θεματικές ενότητες, η κάθε μία από τις οποίες αποτελεί σχόλιο πάνω σε φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα. Τα πρώτα του έργα βρίσκονται στο μεταίχμιο μεταξύ αναπαράστασης και αφαίρεσης σε ένα εικαστικό κύκλο που συνδυάζει τυχαία υλικά και θραύσματα από σωλήνες και μηχανήματα. Ακολουθεί η ενασχόλιση του με τη φωτοκινητική τέχνη μέσα από την ενότητα «Kinoptics», όπου κεντρική ιδέα είναι η διαρκώς εναλλασσόμενη φόρμα μέσα από διάφορα τεχνολογικά υλικά. Στη συνέχεια στρέφεται στην παραστατική ζωγραφική με σκοπό να σχολιάσει την έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας και τον καταιγισμό των πληροφοριών από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Τέλος, δημιουργεί τη σειρά Naturmatic (αυτοματοποιημένη φύση), όπου χρησιμοποιεί τεχνολογικά εξαρτήματα και φωτογραφίες για να εκφράσει την ιδέα μιας φύσης, όπου τα διάφορα φυσικά στοιχεία της αντικαθίστανται από τεχνητά. Το 1990 επέστρεψε στην Ελλάδα, ξεκίνησε να συνεργάζεται με τη γκαλερί Δεσμός και εγκαταστάθηκε μόνιμα στα Χανιά, διατηρώντας όμως για αρκετά χρόνια τη στενή του σχέση με τη Γαλλία.
Παρουσίασε το έργο του σε περισσότερες από είκοσι ατομικές εκθέσεις, σε Γαλλία, Αγγλία, Ελλάδα και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Συμμετείχε επίσης σε αρκετές ομαδικές διοργανώσεις, ιδίως στη Γαλλία (Salon de la Jeune Peinture: 1958, 1959, Salon des Realites Nouvelles: 1972).

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Καλούμενος Θεόδωρος


Βιογραφικό

Αθήνα 1948 – Χανιά 2009

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1948 και σπούδασε εφαρμοσμένες τέχνες στο ΑΤΙ (1968-1970), με δασκάλους τους Δ. Μυταρά και Π. Ζουμπουλάκη. Το ζωγραφικό του έργο κινείται στο χώρο του νεορεαλισμού και της ποπ αρτ και ασκεί κριτική στη σύγχρονη καθημερινή ζωή. Οι προβληματισμοί του σημερινού ανθρώπου και οι εσωτερικές του ανησυχίες, αποτελούν μερικά από τα θέματα των έργων του. Οι κατασκευές του, κινούνται στα πλαίσια του ντανταϊσμού, στις οποίες ανατρέπεται η χρηστικότητα του καθημερινού αντικειμένου.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Καλούμενος Θεόδωρος


Βιογραφικό

Αθήνα 1948 – Χανιά 2009

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1948 και σπούδασε εφαρμοσμένες τέχνες στο ΑΤΙ (1968-1970), με δασκάλους τους Δ. Μυταρά και Π. Ζουμπουλάκη. Το ζωγραφικό του έργο κινείται στο χώρο του νεορεαλισμού και της ποπ αρτ και ασκεί κριτική στη σύγχρονη καθημερινή ζωή. Οι προβληματισμοί του σημερινού ανθρώπου και οι εσωτερικές του ανησυχίες, αποτελούν μερικά από τα θέματα των έργων του. Οι κατασκευές του, κινούνται στα πλαίσια του ντανταϊσμού, στις οποίες ανατρέπεται η χρηστικότητα του καθημερινού αντικειμένου.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Πίταρη Πάγκαλου Ελένη


Βιογραφικό

Κωνσταντινούπολη 1905 – Αθήνα 1995

Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1905. Το 1922, εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και το 1926 γράφτηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, όπου δούλεψε για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, κοντά στο Ν. Λύτρα. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1929, έγινε τελικά δεκτή στο εργαστήριο του Κ. Παρθένη. Παράλληλα με τις σπουδές της στη σχολή, παρακολουθούσε ελεύθερα μαθήματα στα εργαστήρια των αδελφών Γεραλή και του Θ. Τριανταφυλλίδη. Στο έργο της, ανέπτυξε μια αφαιρετική εικαστική γλώσσα, που τη βοήθησε να εκφράσει τους προβληματισμούς της μεταπολεμικής εποχής και τις έντονες μεταφυσικές ανησυχίες της ανθρώπινης ψυχής.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Νικολαΐδου Τόνια

Βιογραφικό

(1927-2011)

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας το 1952, με καθηγητές της τον Κωνσταντίνο Παρθένη, τον Ουμβέρτο Αργυρό και τον Γιάννη Κεφαλληνό. Συμμετείχε σε αρκετές καλλιτεχνικές ομάδες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και πιο συγκεκριμένα, ήταν μέλος του Ε.Ε.Τ.Ε, από τα ιδρυτικά μέλη της ένωσης Ελλήνων Χαρακτών καθώς επίσης και της Διεθνούς Γυναικείας Μορφωτικής Ομοσπονδίας (FICF). Όσον αφορά στην καλλιτεχνική της δραστηριότητα, ασχολήθηκε κυρίως με τη χαρακτική και με την τεχνική της ξυλογραφίας. Χάραζε τις συνθέσεις της ως επί το πλείστον πάνω σε πλάκα λινόλεουμ, ενώ ακόμη χρησιμοποιούσε στα έργα της την τεχνική της μεταξοτυπίας, ανάγλυφου εκτυπώματος και κολλάζ. Στα έργα της διακρίνονται επιρροές αφενός από τα σχέδια του Ντύρερ, τα γιαπωνέζικα τυπώματα, τις χαλκογραφίες του Ρέμπραντ, τους πριμιτίφ Φλαμανδούς ζωγράφους και αφετέρου από την αρχαία ελληνική και βυζαντινή τέχνη.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Κώστας Ευαγγελάτος, «Ιόνιες λάμψεις στα στιλπνά χαρακτικά της Ιθακήσιας Τόνιας Νικολαΐδου-Δενδρινού», PolisMagazino, χ.χ., στον διαδικτυακό τόπο: Polismagazino.gr
  • Α.Σ., «Η χαράκτρια Τόνια Νικολαΐδου», Επτανησιακά, 2011, στον διαδικτυακό τόπο: eptanisiakablogspot.com

Γκατ – Βούλγαρη Ελένη


Βιογραφικό

(1913-1965)

Γεννήθηκε στη Ρωσία το 1913. Σπούδασε Ιατρική την οποία όμως δεν άσκησε γιατί γρήγορα ανακάλυψε την αγάπη της για την ζωγραφική. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών από όπου αποφοίτησε το 1940. Ασχολήθηκε με υλικά και τεχνικές όπως η ελαιογραφία, η μονοτυπία, η ακουαρέλα και η σινική μελάνη ενώ από το 1945 και μέχρι το τέλος αφοσιώθηκε στη ζωγραφική. Τα έργα της ως επί το πλείστον είναι τοπία, εμπνευσμένα από τα ταξίδια της.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Θαλασσινός Μπότης


Βιογραφικό

Ηράκλειο 1927-2017

Γεννήθηκε στο Ηράκλειο το 1927. Σπούδασε ζωγραφική στην Ακαδημία Καλών Τεχνών και στο School of Stage Design του Σάο Πάολο στη Βραζιλία (Associacao Paulista de Belas Artes). Στη συνέχεια βρέθηκε στις ΗΠΑ όπου έζησε για σαράντα περίπου χρόνια. Η θεματογραφία του περιλαμβάνει προσωπογραφίες διασημοτήτων της εποχής, ιστορικές, συμβολικές και θρησκευτικές συνθέσεις, ηθογραφικές σκηνές, νεκρές φύσεις και τοπία. Τα έργα του κινούνται στα πλαίσια της αναπαραστατικής ζωγραφικής και του σουρεαλισμού, ενώ έκανε χρήση και μιας δικής του τεχνοτροπίας την οποία ονόμασε φωτοκυλινδρισμό. Σε πολλά από τα έργα του χρησιμοποίησε ως υλικό το παστέλ. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του επέστρεψε στο Ηράκλειο όπου και πέθανε το 2017.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Ξενάκης Πέτρος


Βιογραφικό

(1957)

Γεννήθηκε στα Χανιά το 1957 και σπούδασε ζωγραφική στην Academia di Belle Arti της Ρώμης με δάσκαλο τον A. Trotti. Το θεματολογικό ενδιαφέρον του εστιάζεται κυρίως στις νεκρές φύσεις και στα πορτρέτα, που αποδίδονται με την παραστατική αξιοπιστία του μαγικού ρεαλισμού, φτάνοντας μέχρι το trompe-l’oeil (ψευδαίσθηση της πραγματικότητας).

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Ζώγια Χρυσούλα


Βιογραφικό

Βόλος 1914 –1992

Γεννήθηκε στο Βόλο το 1914 και παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών την περίοδο 1936-1939. Στη ζωγραφική της, αξιοποιώντας ιμπρεσιονιστικά στοιχεία, αποδίδει τοπία και εσωτερικούς χώρους. Μεγάλο μέρος της δουλειάς της αποτελεί σειρά σκίτσων με θέμα τα αρχοντικά της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας, πολλά εκ των οποίων έχουν εκδοθεί σε λεύκωμα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Ζώγια Χρυσούλα


Βιογραφικό

Βόλος 1914 –1992

Γεννήθηκε στο Βόλο το 1914 και παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών την περίοδο 1936-1939. Στη ζωγραφική της, αξιοποιώντας ιμπρεσιονιστικά στοιχεία, αποδίδει τοπία και εσωτερικούς χώρους. Μεγάλο μέρος της δουλειάς της αποτελεί σειρά σκίτσων με θέμα τα αρχοντικά της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας, πολλά εκ των οποίων έχουν εκδοθεί σε λεύκωμα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Ζιάκας Γιώργος


Βιογραφικό

Γεννήθηκε στη Λάρισα το 1940. Σπούδασε ζωγραφική, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών με καθηγητή τον Γ. Μόραλη και σκηνογραφία με τον Β. Βασιλειάδη (1960-66). Διετέλεσε βοηθός στην έδρα ζωγραφικής της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (1972-79) και το 1985 εκλέχτηκε καθηγητής στην Α.Σ.Κ.Τ., όπου δίδαξε σκηνογραφία για 21 χρόνια. Από το 2006, είναι ομότιμος καθηγητής της Α.Σ.Κ.Τ.
Από το 1969 ξεκίνησε να συνεργάζεται με θιάσους στο ελεύθερο θέατρο, τις κρατικές σκηνές, το Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου και τα περισσότερα ΔΗΠΕΘΕ, ενώ συνεργάστηκε και με διακεκριμένους σκηνοθέτες του Ελληνικού Κινηματογράφου. Έχει παρουσιάσει την ζωγραφική του δουλειά, όπως επίσης μακέτες σκηνικών και κοστουμιών σε έντεκα ατομικές εκθέσεις. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών και συμμετείχε σε όλες του τις ομαδικές εκθέσεις , όπως επίσης και σε εκθέσεις της ομάδας 4+.

  • Ηλεκτρονική Πηγή/ Ιστότοπος: «Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης»
  • Ζαχαριουδάκης Μανώλης


    Βιογραφικό

    Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1979-1984) με καθηγητές τους Δ. Κοκκινίδη και Ν. Κεσσανλή. Από τα πρώτα του κιόλας έργα, καλλιεργείται μία πηγαία ευχέρεια και μία έντεχνη αφέλεια της γλώσσας, με την οποία αφηγείται σε ύφος χιουμοριστικό και σατιρικό τη διασταύρωση των νοητικών και αισθητικών ερεθισμάτων που δέχεται ο καλλιτέχνης, τόσο από την ιστορία του πολιτισμού και της τέχνης, όσο και από τα βιώματα της σύγχρονης καθημερινότητας. Χρησιμοποιεί παραδοσιακά υλικά και μέσα, δηλώνοντας με ευκρίνεια την ταυτότητα της μεταμοντέρνας αισθητικής αναζήτησης. Έχει εικονογραφήσει βιβλία και εξώφυλλα δίσκων και έχει ασχοληθεί με την εικαστική επιμέλεια προγραμμάτων για υπολογιστές και τη γραφική επεξεργασία ηλεκτρονικών τίτλων.

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

    Ξενάκης Θεόδωρος


    Βιογραφικό

    Γεννήθηκε στα Χανιά το 1964. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1983 – 1989), στο εργαστήριο του Δ. Μυταρά, και τεχνική νωπογραφίας και φορητής εικόνας στο εργαστήριο του Κ. Ξυνόπουλου. Μέσα από το ρεαλισμό των εικόνων του, προσπαθεί να αναδείξει την ατμόσφαιρα των θεμάτων που επιλέγει, από τα οποία απουσιάζει η ανθρώπινη μορφή. Εστιάζει σε όψεις παλιών σπιτιών με αυλές και σε εσωτερικούς χώρους, ενώ βασίζεται στις αντιθέσεις φωτός σκιάς.

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

    Παγώνα Ξενάκη


    Βιογραφικό

    (1956)

    Γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Χανιά. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στην Ανώτατη Σχολή καλών τεχνών στην Αθήνα με δάσκαλο της τον Παναγιώτη Τέτση (1975-1980). Σε συνδυασμό με τις σπουδές της παρακολουθούσε μαθήματα για την τέχνη του ψηφιδωτού στο εργαστήρι του Κολέφα. Το 1981 ασχολήθηκε με τη συντήρηση ψηφιδωτών στην Εφορία αρχαιοτήτων Χανίων. Η δραστηριότητα της εντοπίζεται κυρίως στα Χανιά, όπου ζει και εργάζεται ως ζωγράφος και εκπαιδευτικός από το 1982. Έχει πραγματοποιήσει τρεις ατομικές εκθέσεις στα Χανιά και έχει παρουσιάσει το έργο της σε αρκετές ομαδικές εκθέσεις, τόσο στην Ελλάδα όσο στο εξωτερικό. Οι συνθέσεις της είναι κατεξοχήν ανθρωποκεντρικές και παρουσιάζουν με ρεαλιστικό τρόπο ένα τοπίο ονειρικό. Με έντονο το στοιχείο της μνημειακότητας, τα έργα της κρύβουν συμβολιστικά και αλληγορικά νοήματα καθώς επίσης στοιχεία εξπρεσιονιστικού ρεαλισμού.

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    • Πέγκυ Κουνενάκη, Η τέχνη και ο τόπος: 52 σύγχρονοι Χανιώτες καλλιτέχνες, κατάλογος έκθεσης, Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, Χανιά 2010, σελ. 80-81, 128.

    Μορές Θεοχάρης


    Βιογραφικό

    Αθήνα 1927 – 1992

    Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1927 και σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1952 – 57), με δασκάλους τους Γ. Μόραλη. Α. Γεωργιάδη και Σ. Παπαλουκά. Παρακολούθησε επίσης μαθήματα λιθογραφίας στη Γενεύη, στο Centre Genevois de Gravure (1974) όπου και εγκαταστάθηκε μόνιμα. Από την αρχή της καλλιτεχνικής του σταδιοδρομίας διαμόρφωσε ένα προσωπικό ύφος το οποίο χαρακτηρίζεται από μία ιδιόμορφη σπιριτουαλιστική διάθεση, η οποία τείνει να εξαϋλώσει τα πάντα προσδίδοντας του χαρακτήρα οπτασίας. Ανήσυχο και εσωστρεφές πνεύμα μεγάλης ευαισθησίας, δέχτηκε γόνιμες επιδράσεις από τη σύγχρονη ευρωπαϊκή τέχνη.

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

    Ντουντουλάκη Πόπη


    Βιογραφικό

    (1949)

    Γεννήθηκε στα Χάνιά. Είναι γιατρός, ποιήτρια, συγγραφέας και καλλιτέχνης. Ζει και εργάζεται στα Χανιά, όπου διατηρεί το ιατρείο της. Η ερασιτεχνική της ενασχόληση με τη ζωγραφική απέδωσε στην παρουσίαση του έργου της σε δύο ατομικές εκθέσεις και στη συμμετοχή της σε συλλογικές εκθέσεις. Έργα της εντοπίζονται στο Δικηγορικό Σύλλογο Χανίων και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    • Βιογραφικό σημείωμα της Πόπης Ντουντουλάκη, στον διαδικτυακό τόπο: ellinismos.gr

    Ντουντουλάκη Πόπη


    Βιογραφικό

    (1949)

    Γεννήθηκε στα Χάνιά. Είναι γιατρός, ποιήτρια, συγγραφέας και καλλιτέχνης. Ζει και εργάζεται στα Χανιά, όπου διατηρεί το ιατρείο της. Η ερασιτεχνική της ενασχόληση με τη ζωγραφική απέδωσε στην παρουσίαση του έργου της σε δύο ατομικές εκθέσεις και στη συμμετοχή της σε συλλογικές εκθέσεις. Έργα της εντοπίζονται στο Δικηγορικό Σύλλογο Χανίων και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    • Βιογραφικό σημείωμα της Πόπης Ντουντουλάκη, στον διαδικτυακό τόπο: ellinismos.gr

    Νταγαδάκης Αντώνης


    Βιογραφικό

    Γεννήθηκε στα Χανιά το 1953. Σπούδασε ζωγραφική και γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1971 – 78), με δασκάλους τους Λ. Κανακάκι, Ν. Νικολαΐδου και Δ. Καλαμάρα. Στη χειρονομιακή και αυθόρμητη ζωγραφική του, ακολουθεί τις τάσεις του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Παράλληλα με τη ζωγραφική, έχει ασχοληθεί και με τη δημιουργία εικαστικών χώρων, ενώ έχει εργαστεί και στον τομέα των εφαρμοσμένων τεχνών.

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

    Ζαχαράκης Βασίλης


    Βιογραφικό

    Χανιά 1939 – 1990

    Γεννήθηκε στα Χανιά το 1939. Σπούδασε ζωγραφική για ένα χρόνο στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, κοντά στον Ν. Νικολάου, και φρέσκο με τον Κ. Γεωργακόπουλο, ενώ έκανε και ελεύθερες σπουδές στο Ντύσσελντορφ. Οι συνθέσεις του, χαρακτηρίζονται για την εκφραστική και σχηματική τους απλότητα, και σχετίζονται με τις αναζητήσεις του εξπρεσιονισμού.

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

    Μυλωνογιάννη Βάσω


    Βιογραφικό

    (1940)

    Γεννήθηκε στα Χανιά. Αποφοίτησε πρώτη από την σχολή Δοξιάδη (Α.Τ.Ι.) με δασκάλους της τους Σπ. Βασιλείου, Τάσσο και Γ. Γεωργιάδη. Τα έργα της έχουν ως θεματική τόσο τοπία και νεκρές φύσεις όσο ανθρώπινες μορφές. Στον κατάλογο των έργων της ο κριτικός τέχνης και σημειολόγος Χάρης Καμπουρίδης, έγραψε ότι στα έργα της Μυλωνογιάννη οι ανθρώπινες μορφές είναι εναρμονισμένες με το ειδυλλιακό τοπίο που τις περιβάλλει, ενώ η καλλιτέχνης αναπαριστά μια δίκη της εκδοχή του φυσικού τοπίου, ανά διαστήματα, αφαιρετικά. Στις συνθέσεις της ξεχωρίζουν από τη μία η αφαιρετικότητα, η επιμονή στο χρώμα με αρκετές τονικές εναλλαγές, από την άλλη η σχεδιαστική προοπτική και ανάπτυξη του χώρου. Συνεχίζοντας, στον ίδιο κατάλογο ο κριτικός και ιστορικός της τέχνης Δρ. Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος, σημείωσε ότι στα έργα της καλλιτέχνιδας, που αποτελούν κυρίως υδατογραφίες με λουόμενους σε καλοκαιρινά τοπία, φαίνεται η κλίμακα του ανθρώπινου στοιχείου στον χώρο. Τα έργα της εκφράζουν ακόμη, την ηρεμία και την αυτοσυγκράτηση που παραπέμπουν στα τοπία της Νότιας Γαλλίας του Καμίλ Κορό και στις υδατογραφίες του Ασαντούρ Μπαχαριάν. Από το 1985, η καλλιτέχνης λειτουργεί την αίθουσα τέχνης «Β.Μυλωνογιάννη» στα Χανιά. Έργα της βρίσκονται τόσο σε ιδρύματα όσο σε τράπεζες και σε Δημοτικές Πινακοθήκες. Οι δύο ατομικές εκθέσεις για το έργο της, έλαβαν χώρα στο Βενιζέλειο Ωδείο το 1980 και στην αίθουσα τέχνης «Β. Μυλωνογιάννη» το 1993. Είναι επίσης μέλος Ε.Ε.Τ.Ε. και έχει συμμετάσχει στις ομαδικές εκθέσεις «Παρνασσός».

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    • Χάρης Καμπουρίδης. «Χρώμα και ενατένιση του βλέμματος στην τοπιογραφία της Βάσως Μυλονογιάννη» στο Βάσω Μυλωνογιάννη, Ζωγραφική, Αλεξάνδρα Μυλωνογιάννη, Σάββας Πιπερίδης (επιμ.), κατάλογος έργων, χ.ε., χ.χ.
    • Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος, «Φως, ζέστη και υπόκωφη βοή. Οι υδατογραφίες της Βάσως Μυλωνογιάννη» στο Βάσω Μυλωνογιάννη, Ζωγραφική, Αλεξάνδρα Μυλωνογιάννη, Σάββας Πιπερίδης (επιμ.), κατάλογος έργων, χ.ε., χ.χ.
    • «Λεκάκη- Μυλωνογιάννη Βάσω» στο Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, Ευγένιος Δ. Ματθιόπουλος (επιμ.), τόμος 2, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ», Αθήνα 2000, σελ. 399.

    Μυλωνογιάννη Βάσω


    Βιογραφικό

    (1940)

    Γεννήθηκε στα Χανιά. Αποφοίτησε πρώτη από την σχολή Δοξιάδη (Α.Τ.Ι.) με δασκάλους της τους Σπ. Βασιλείου, Τάσσο και Γ. Γεωργιάδη. Τα έργα της έχουν ως θεματική τόσο τοπία και νεκρές φύσεις όσο ανθρώπινες μορφές. Στον κατάλογο των έργων της ο κριτικός τέχνης και σημειολόγος Χάρης Καμπουρίδης, έγραψε ότι στα έργα της Μυλωνογιάννη οι ανθρώπινες μορφές είναι εναρμονισμένες με το ειδυλλιακό τοπίο που τις περιβάλλει, ενώ η καλλιτέχνης αναπαριστά μια δίκη της εκδοχή του φυσικού τοπίου, ανά διαστήματα, αφαιρετικά. Στις συνθέσεις της ξεχωρίζουν από τη μία η αφαιρετικότητα, η επιμονή στο χρώμα με αρκετές τονικές εναλλαγές, από την άλλη η σχεδιαστική προοπτική και ανάπτυξη του χώρου. Συνεχίζοντας, στον ίδιο κατάλογο ο κριτικός και ιστορικός της τέχνης Δρ. Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος, σημείωσε ότι στα έργα της καλλιτέχνιδας, που αποτελούν κυρίως υδατογραφίες με λουόμενους σε καλοκαιρινά τοπία, φαίνεται η κλίμακα του ανθρώπινου στοιχείου στον χώρο. Τα έργα της εκφράζουν ακόμη, την ηρεμία και την αυτοσυγκράτηση που παραπέμπουν στα τοπία της Νότιας Γαλλίας του Καμίλ Κορό και στις υδατογραφίες του Ασαντούρ Μπαχαριάν. Από το 1985, η καλλιτέχνης λειτουργεί την αίθουσα τέχνης «Β.Μυλωνογιάννη» στα Χανιά. Έργα της βρίσκονται τόσο σε ιδρύματα όσο σε τράπεζες και σε Δημοτικές Πινακοθήκες. Οι δύο ατομικές εκθέσεις για το έργο της, έλαβαν χώρα στο Βενιζέλειο Ωδείο το 1980 και στην αίθουσα τέχνης «Β. Μυλωνογιάννη» το 1993. Είναι επίσης μέλος Ε.Ε.Τ.Ε. και έχει συμμετάσχει στις ομαδικές εκθέσεις «Παρνασσός».

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    • Χάρης Καμπουρίδης. «Χρώμα και ενατένιση του βλέμματος στην τοπιογραφία της Βάσως Μυλονογιάννη» στο Βάσω Μυλωνογιάννη, Ζωγραφική, Αλεξάνδρα Μυλωνογιάννη, Σάββας Πιπερίδης (επιμ.), κατάλογος έργων, χ.ε., χ.χ.
    • Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος, «Φως, ζέστη και υπόκωφη βοή. Οι υδατογραφίες της Βάσως Μυλωνογιάννη» στο Βάσω Μυλωνογιάννη, Ζωγραφική, Αλεξάνδρα Μυλωνογιάννη, Σάββας Πιπερίδης (επιμ.), κατάλογος έργων, χ.ε., χ.χ.
    • «Λεκάκη- Μυλωνογιάννη Βάσω» στο Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, Ευγένιος Δ. Ματθιόπουλος (επιμ.), τόμος 2, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ», Αθήνα 2000, σελ. 399.

    Μυλωνάκης Σπύρος


    Βιογραφικό

    Αλεξάνδρεια 1925 – 2014

    Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια το 1925, όπου και πήρε τα πρώτα του μαθήματα ζωγραφικής από το Δ. Λίτσα. Εγκαταστάθηκε στην Αθήνα το 1956 όπου παράλληλα με την ζωγραφική ασχολήθηκε με τις γραφικές τέχνες και την τυπογραφεία. Τα έργα του, έχουν ως θέμα τους το ελληνικό τοπίο, κυρίως το αττικό, και αποδίδονται με ελεύθερη πλατιά πινελιά και με εξπρεσιονιστικά χρώματα. Παράλληλα όμως με το τοπίο τον απασχολούσαν και άλλες μορφές έκφρασης. Έτσι στις αρχές της δεκαετίας του ’90 στράφηκε σε ένα πιο αφηρημένο ιδίωμα με εξπρεσιονιστικές καταβολές, δίνοντας μία σειρά έργων με ανθρωποειδείς, τερατοειδείς φιγούρες.

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

    Μπολιεράκη Κλειώ


    Βιογραφικό

    Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968. Σπούδασε ζωγρφική, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1988 – 1994), κοντά στο Ν. Κεσσανλή, και αγιογραφία στο εργαστήριο το Κ. Ξυνόπουλου. Το 1993, με υποτροφία του ΙΚΥ παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής στο College of Edinburgh. Τα έργα της, έχουν ως θέμα του κυρίως τοπία, μάντρες, κήπους και διακρίνονται για τη χειρονομιακή χρήση του χρώματος η οποία πολλές φορές αγγίζει τα όρια του αφηρημένου εξπρεσιονισμού.

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»
    Page 6 of 8
    1 4 5 6 7 8