Παπατζανάκη Αντωνία


Βιογραφικό

(1960)

Γεννήθηκε στα Χανιά το 1960. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, στο εργαστήριο γλυπτικής του Γ. Νικολαΐδη, ενώ συνέχισε τις σπουδές της στη Hochschule fur Angewandte Kunst, στο εργαστήριο του W. Bertoni, στη Βιέννη. Αργότερα έκανε μεταπτυχιακές σπουδές με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. στο Pratt Institute στη Νέα Υόρκη (Master of Fine Arts, 1997-2000), και έλαβε τιμητική διάκριση για τις επιδόσεις της (Certificate of Excellence Award for Outstanding Merit). Το 1990 παρουσίασε την πρώτη της ατομική έκθεση στην Ελλάδα (Αίθουσα Τέχνης Πλειάδες, Αθήνα). Σε κάθε γλυπτό της, επεξεργάζεται την έννοια του κενού και της γραμμής στο χώρο. Χρησιμοποιεί λάμπες νέον, πλεξιγκλάς, πολυεστέρα, αλουμίνιο, ορείχαλκο και φωσφορίζοντα νήματα, προσπαθώντας να φανερώσει τη μυθολογία της τεχνολογίας, μέσα από εικαστικές μορφές. Σε πιο πρόσφατα έργα της, κυριαρχούν οι αφηρημένες γεωμετρικές συνθέσεις με πρωταγωνιστή το φως, που καθορίζει τις επιτοίχιες κατασκευές της. Έχει παρουσιάσει το έργο της σε περισσότερες από 15 ατομικές εκθέσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Χανιά, Βιέννη και Νέα Υόρκη, και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές και διεθνείς εκθέσεις στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και στις Η.Π.Α

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Καμπελόπουλος Κάρολος


Βιογραφικό

Κάϊρο 1931- Χανιά 2019

Γεννήθηκε στο Κάιρο το 1931. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και άσκησε το επάγγελμα του δικηγόρου από το 1966. Στη ζωγραφική υπήρξε αυτοδίδακτος. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από ασαφή, ρευστά περιγράμματα και σκοτεινή παλέτα, ενώ η θεματολογία του εμφανίζεται ασυνήθης με αναφορές στο χώρο του δυτικοευρωπαϊκού παρελθόντος, τη μουσική, το θέατρο, τους θρύλους των λαών, τη Βίβλο, αλλά και τις νεκρές φύσεις. Παντού υπάρχει διάχυτος ένας ρομαντικός βιζιονισμός με σουρεαλιστικές προεκτάσεις που παραπέμπουν σε έργα του O. Redon και του G. Moreau. Εκτός από τη ζωγραφική ασχολήθηκε με τη γλυπτική, τη χαρακτική και την κομμωτική όπου καθιερώθηκε ως ο κομμωτής των διασημοτήτων. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του έζησε στα Χανιά όπου και πέθανε το 2019.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Μαρκαντωνάκης Ιωάννης


Βιογραφικό

Γεννήθηκε στα Χανιά το 1952. Αρχικά, σπούδασε γραφικές τέχνες (1973-74) και στη συνέχεια γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1974-80), κοντά στους Γ. Παππά και Γ. Νικολαΐδη. Πραγματοποίησε επίσης ελεύθερες σπουδές εκφραστικού χορού. Το έργο του έχει συμβολιστικό χαρακτήρα με φιλοσοφικές προεκτάσεις. Ενώ έχει πραγματοποιήσει και performances, με θέματα εμπνευσμένα από τη φύση και την ελληνική μυθολογία.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Reis Κοκοβλή Alda


Βιογραφικό

(1963)

Γεννήθηκε στη Λισαβόνα. Σπούδασε στην σχολή AR.CO στη Λισαβόνα (1987-1990), όπου δίδαξε την επόμενη διετία. Δούλεψε με Αμερικανούς κεραμιστές το 1989 στις Η.Π.Α. υπό την αρωγή υποτροφίας. Από το 1991 και έπειτα δραστηριοποιείται στο πεδίο της γλυπτικής και της χαρακτικής στο εργαστήρι της στον Βαμβακόπουλο Χανίων. Τα έργα της όπως σημείωσε η Πέγκυ Κουνενάκη με αφορμή τη σειρά “μοναστηριών” της καλλιτέχνιδας, εκφράζουν τον θρησκευτικό παρεμβατισμό της εκκλησίας, γενικότερα στη ζωή των πιστών και ειδικότερα στη ζωή των γυναικών. Η γλυπτική της Reis Κοκοβλή Alda με πρώτη ύλη της τον πηλό, προσαρτά επίσης αντικείμενα κατεξοχήν της γυναικείας καθημερινότητας, όπως την κλωστή, τη βελόνα και το ψαλίδι, που συμβολίζουν για την πρώτη τον σεξουαλικό εγκλωβισμό του γυναικείου φύλου. Η καλλιτέχνης επιθυμεί το έργο της να αποτελέσει πεδίο σκέψης και κατ’ επέκταση κοινωνικού προβληματισμού.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Πέγκυ Κουνενάκη, Η τέχνη και ο τόπος: 52 σύγχρονοι Χανιώτες καλλιτέχνες, κατάλογος έκθεσης, Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, Χανιά 2010, σελ. 106-107, 130.

Χαλκιαδάκης Μανούσος


Βιογραφικό

(1948)

Γεννήθηκε στα Χανιά, το 1948. Σπούδασε οικονομικές και πολιτικές επιστήμες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (1968 – 1972). Επί δέκα χρόνια, συνεργάστηκε με την κεραμίστρια Χ. Μόραλη, ως ζωγράφος των κεραμικών της. Παρουσίασε τη ζωγραφική του, σε μερικές εκθέσεις πριν αφοσιωθεί αποκλειστικά στην κεραμική. Η εγκατάστασή του στην Κρήτη, υπήρξε καθοριστική για την εξέλιξη της τεχνικής και για το θεματικό περιεχόμενο της κεραμικής του. Το υλικό που χρησιμοποιεί, είναι κατ’αποκλειστικότητα ο κρητικός πηλός, που ψήνει σε οριακές για το είδος αυτό θερμοκρασίες, πετυχαίνοντας χρώματα που θυμίζουν την πέτρα και τη θάλασσα, κύρια στοιχεία του περιβάλλοντος που τον κέρδισε. Οι φόρμες του, είναι λιτές και λειτουργικές. Ο χρηστικός χαρακτήρας, αποτελεί πάντα ένα σταθερό σημείο αναφοράς, με ανανεωτική όμως διάθεση και τολμηρές επεμβάσεις.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Χαλκιαδάκης Μανούσος


Βιογραφικό

(1948)

Γεννήθηκε στα Χανιά, το 1948. Σπούδασε οικονομικές και πολιτικές επιστήμες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (1968 – 1972). Επί δέκα χρόνια, συνεργάστηκε με την κεραμίστρια Χ. Μόραλη, ως ζωγράφος των κεραμικών της. Παρουσίασε τη ζωγραφική του, σε μερικές εκθέσεις πριν αφοσιωθεί αποκλειστικά στην κεραμική. Η εγκατάστασή του στην Κρήτη, υπήρξε καθοριστική για την εξέλιξη της τεχνικής και για το θεματικό περιεχόμενο της κεραμικής του. Το υλικό που χρησιμοποιεί, είναι κατ’αποκλειστικότητα ο κρητικός πηλός, που ψήνει σε οριακές για το είδος αυτό θερμοκρασίες, πετυχαίνοντας χρώματα που θυμίζουν την πέτρα και τη θάλασσα, κύρια στοιχεία του περιβάλλοντος που τον κέρδισε. Οι φόρμες του, είναι λιτές και λειτουργικές. Ο χρηστικός χαρακτήρας, αποτελεί πάντα ένα σταθερό σημείο αναφοράς, με ανανεωτική όμως διάθεση και τολμηρές επεμβάσεις.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Τζομπανάκης Μανόλης


Βιογραφικό

(1943)

Γεννήθηκε στα Χανιά το 1943. Σπούδασε γλυπτική στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας (1961-1962) κοντά στον Βενάντζο Κροτσέττι και στη συνέχεια στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ρώμης (1963-1969), όπου παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα διακοσμητικής και νωπογραφίας. Την περίοδο 1967-1970 διετέλεσε επιμελητής της έδρας γλυπτικής του ιδρύματος. Καλλιτέχνης ανθρωποκεντρικός, εμπνέεται τα θέματα του από την ιστορία, το μύθο, την αρχαία Ελλάδα, τη φύση, αλλά και την κοινωνικοπολιτική ζωή. Χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά – ορείχαλκο, μάρμαρο, πέτρα, ατσάλι, ξύλο και οπλισμένο σκυρόδεμα – δημιουργεί έργα τα οποία χαρακτηρίζονται από την έντονη κίνηση και το συνδυασμό κυβιστικών και φουτουριστικών στοιχείων, ενώ με την ανάλυση των μορφών σε γεωμετρικά σχήματα και την ανασύνθεσή τους με αιχμηρές τομές όγκων τις ανάγει σε σύμβολα. Το 1971 παρουσίασε την πρώτη ατομική του έκθεση στη γκαλερί Schneider στη Ρώμη, την οποία ακολούθησαν ατομικές στην Ιταλία, στην Ελλάδα και άλλες χώρες. Έλαβε επίσης μέρος σε Πανελλήνιες και σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως η Μπιενάλε Γλυπτικής της Βουδαπέστης το 1975 και η Μπιενάλε del Bronzetto της Ραβέννας το 1979, όπου κέρδισε το χρυσό μετάλλιο.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Μετζικώφ Παπαδάκης Γιάννης


Βιογραφικό

Γεννήθηκε στα Χανιά το 1955, μεγάλωσε στον Πειραιά και σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1974 – 80), με δασκάλους τους Γ. Μόραλη στη ζωγραφική, και Β. Βασιλειάδη στη σκηνογραφία. Έχει παρουσιάσει πολλές ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής και performances στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως στις Βρυξέλλες, στην Alles des Shaerbeek το 1989, στο Museo de la Cuidad, στην Βαλέντσια το 1990, στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο το 1994, στο Μουσείο Γουλανδρή στην Αθήνα το 1994, στο Μουσείο Αλεξάντερ Πούσκιν στην Μόσχα το 1995, στο Ρωσικό Μουσείο στην Αγία Πετρούπολη το 1996. Έργα του βρίσκονται σε μουσεία και πολλές ιδιωτικές συλλογές. Παράλληλα και εκτεταμένα τα τελευταία χρόνια έχει σκηνογραφήσει πολλές παραστάσεις απ’όλα τα θεατρικά είδη στο Εθνικό Θέατρο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο Θέατρο Τέχνης και σε πολλούς ιδιωτικούς θιάσους και ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Το φθινόπωρο του 2010, η Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδας τον τίμησε παρουσιάζοντας το σύνολο του εικαστικού έργου του στο θέατρο με πολύμηνη έκθεση. Η έκθεση παρουσιάστηκε στην γενέτειρα πόλη του, τα Χανιά, και έκλεισε την πορεία της στο Covent Garden του Λονδίνου στις 26 Οκτωβρίου του 2011.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • ΜΕΤΖΙΚΩΦ – Θεατρικά Ενδύματα και Προσωπεία, από τη Σκηνή στο Μουσείο. Εκδόσεις «Εθνική Πινακοθήκη, Μουσείο Αλεξανδρου Σούτσου.»
  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Σοφιαλάκης Νίκος


Βιογραφικό

(1914-2002)

Γεννήθηκε στο Ρέθυμνο το 1914. Από μικρός, μαθήτεψε κοντά στο Γ. Μπονάνο (1924 – 1935), ενώ παράλληλα και με την υποστήριξή του, φοίτησε στη νυχτερινή σχολή του «Παρνασσού». Κατόπιν, σπούδασε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1938 – 1944) με δασκάλους τους Κ. Δημητριάδη και Μ. Τόμπρο. Στο έργο του, καλλιέργησε ένα κλασικιστικό ιδίωμα με ρεαλιστικά χαρακτηριστικά, όπου απηχούν ελληνιστικές επιδράσεις.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Μετζικώφ Παπαδάκης Γιάννης


Βιογραφικό

Γεννήθηκε στα Χανιά το 1955, μεγάλωσε στον Πειραιά και σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1974 – 80), με δασκάλους τους Γ. Μόραλη στη ζωγραφική, και Β. Βασιλειάδη στη σκηνογραφία. Έχει παρουσιάσει πολλές ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής και performances στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως στις Βρυξέλλες, στην Alles des Shaerbeek το 1989, στο Museo de la Cuidad, στην Βαλέντσια το 1990, στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο το 1994, στο Μουσείο Γουλανδρή στην Αθήνα το 1994, στο Μουσείο Αλεξάντερ Πούσκιν στην Μόσχα το 1995, στο Ρωσικό Μουσείο στην Αγία Πετρούπολη το 1996. Έργα του βρίσκονται σε μουσεία και πολλές ιδιωτικές συλλογές. Παράλληλα και εκτεταμένα τα τελευταία χρόνια έχει σκηνογραφήσει πολλές παραστάσεις απ’όλα τα θεατρικά είδη στο Εθνικό Θέατρο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο Θέατρο Τέχνης και σε πολλούς ιδιωτικούς θιάσους και ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Το φθινόπωρο του 2010, η Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδας τον τίμησε παρουσιάζοντας το σύνολο του εικαστικού έργου του στο θέατρο με πολύμηνη έκθεση. Η έκθεση παρουσιάστηκε στην γενέτειρα πόλη του, τα Χανιά, και έκλεισε την πορεία της στο Covent Garden του Λονδίνου στις 26 Οκτωβρίου του 2011.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • ΜΕΤΖΙΚΩΦ – Θεατρικά Ενδύματα και Προσωπεία, από τη Σκηνή στο Μουσείο. Εκδόσεις «Εθνική Πινακοθήκη, Μουσείο Αλεξανδρου Σούτσου.»
  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών 16ος – 20ος Αιώνας, εκδόσεις «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Μεράντζας Δημήτρης


Βιογραφικό

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967 . Σπούδασε στη Σχολή Κινηματογράφου και Τηλεόρασης του Λυκούργου Σταυράκου από όπου αποφοίτησε το 1988. Οι συνθέσεις του, που κατασκευάζονται με μικτή τεχνική, ανιχνεύουν κατά κύριο λόγο τις σχέσεις της ζωγραφικής με τη φωτογραφία. Μέσα από τη δουλειά του σχολιάζει τη σύγχρονη ανθρώπινη κατάσταση, ανανεώνοντας διαρκώς τα εκφραστικά του εργαλεία και δημιουργώντας αυτόνομες εικαστικές ενότητες έργων στις οποίες πειραματίζεται χρησιμοποιώντας διαφορετικά, συχνά ετερόκλιτα υλικά, ερευνώντας τη σχέση φόρμας – περιεχομένου. Ζωγραφική, φωτογραφία, φωτοχημική ζωγραφική, γλυπτική, κατασκευές και εγκαταστάσεις αποτελούν τα εικαστικά πεδία δράσης του.